Bålträning efter graviditeten- hur och varför

Jag pratar ofta om vikten av att träna de inre magmusklerna efter graviditeten. Men varför är det egentligen viktigt? Är det inte lite överdrivet? Räcker det inte bara att träna tunga basövningar för att få med bålen också.

Nej, inte om du frågar mig. Jag har mött många mammor både under och efter deras graviditeter och det är en väsentlig skillnad på hur starka de blir i hela kroppen efteråt, hur snabbt de kan börja springa, hoppa och lyfta tungt men även hur hög deras allmänna livskvalitet blir om de tränar bålen aktivt jämfört med om de låter den återhämta sig med hjälp av vila.

180407-webb-53

Foto Madeleine Wejlerud

Muskler blir inte starka av att vila. Kroppen behöver läka om du har sytt, livmodern behöver tid att dra ihop sig och tyngdpunkten behöver tid för att hitta sig själv igen (dvs balansen!) efter att ha förflyttats när magen växte. Men musklerna blir inte starka igen automatiskt. De måste tränas upp om du vill ha tillbaka samma frihet du hade innan graviditeten. Annars kommer du alltid att vara begränsad av stelhet, svaghet och dålig kontroll i kroppen.

När magen växer tappar du successivt kontakten med dina inre magmuskler. Svanken ökar pga den växande magen och gör att du tappar kontakten med rumpan. Även baksida lår blir svagare, rygg och axlar belastas ojämnt pga större mage och bröst och en ökad inaktivitet generellt. Efter förlossningen behöver du påminna kroppen om hur den ska bära upp sig och stärka alla muskler som förtvinat.

180407-webb-55

Foto Madeleine Wejlerud

De inre magmusklerna, transversus och inre sneda obliquen, är av naturen lata muskler. De lämnar gärna över till andra, ländrygg, höftböjare, raka magmuskler. Det krävs därför ett målmedvetet jobb för att få dessa att ta på sig den uppgift de egentligen har i kroppen, de kommer smita undan så fort chans finns. Därför är det tex så viktigt att inte pressa ner svanken i golvet om du vill aktivera de inre magmusklerna optimalt, när du gör det så bjuder du även in de raka magmusklerna att jobba och eftersom de är dominanta kommer de då att ta över och de inre magmusklerna ”slipper” jobba.

180407-webb-87

Foto Madeleine Wejlerud

En reaktion till “Bålträning efter graviditeten- hur och varför

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s