Protein- så fungerar det

Av de tre näringsämnen som finns, kolhydrater, protein och fett (jag räknar inte alkohol även om det är ett näringsämne) så är nog protein det som är allra mest hajpat. De sista åren har det byggts upp nån slags föreställning om att kroppen behöver obegränsat med protein och att vi nästintill avlider om vi inte har maxade nivåer av protein i kroppen precis hela tiden. Precis som vanligt när något lyfts till skyarna såhär så handlar det om kraftiga överdrifter och att det finns företag som tjänar pengar på människors osäkerhet och vilja att göra rätt. Det här inlägget handlar om proteinbehov och vad vi egentligen behöver för att må bra.

 

Livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt proteinintag på 10-20% av ditt dagliga energiintag. För någon som äter 2000 kcal motsvarar 20 % alltså 400 kcal, dvs 100 g rent protein (1 g protein ger 4 kcal). För dig som tränar är 1,4-1,8 g protein/kg kroppsvikt ett bra riktmärke, dvs om du väger 50 kg så blir det 60-90 g och om du väger 100 kg så blir det 120-180 g.

 

Det är viktigt att det protein du får i dig innehåller essentiella aminosyror, det finns totalt 20 aminosyror varav 9 är essentiella dvs kroppen kan inte tillverka dem själva. Enklaste sättet att få i sig de essentiella aminosyrorna är genom att äta kött, kyckling, ägg, mjölk och fisk. Om du är vegetarian behöver du istället vara noga med att få i dig tillräckligt stora mängder av bönor, linser och ärter.

 

Mängd protein per 100 g råvara av olika produkter

Sojabönor 34 g

Ost 17 % 31 g

Pumpakärnor 25 g

Linser 24 g

Tonfisk 23 g

Nötkött 22 g

Bönor (tex kidney) 22 g

Kyckling 22 g

Köttfärs nöt 19 g

Lax 18 g

Quorn 14 g

Kvar/keso 12 g

Ägg 12 g

 

Bra att veta är att protein mättar väldigt bra per kalori dvs 100 kcal från protein mättar mer än 100 kcal från kolhydrater eller fett. Därför är det klokt att ha ett lite högre proteinintag om du har problem med att bli riktigt mätt eller om du försöker gå ner i vikt och därmed ligger på ett kaloriunderskott. Det finns inga risker med ett något förhöjt proteinintag men många upplever att magen blir lite trögare så ett tips är att vara noga med att dricka ordentligt med vatten.

 

Hoppas ni blev lite klokare och fråga gärna!

 

 

 

En reaktion till “Protein- så fungerar det

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s